טיפים להתמודדות עם פסוריאזיס בתקופת המבחנים

כל מחלה כרונית מלווה בהשפעה, ברמה זו או אחרת, על המצב הנפשי של החולים בה, וכשמדובר בפסוריאזיס, למעשה, המדובר במעגל סגור של סטרס והתלקחות שמגבירה את הסטרס שמגביר את חומרת המחלה וכך, שוב ושוב, במעגל קסמים אינסופי שקשה מאד לפרוץ אותו ולצאת ממנו. תקופות מסוימות בחיים, למשל, תקופת המבחנים בבית הספר או במוסד לימוד אקדמי, נחשבות לתקופות מועדות לפורענות יותר מאחרות. לכן, הפעם, ניתן לכם מספר טיפים להתמודדות עם פסוריאזיס בתקופת המבחנים.

עולם כמנהגו נוהג?

הטיפ הראשון, הוא, אולי, החשוב יותר מכל – תקופת המבחנים שוברת שגרה ויוצרת התנהלויות ודפוסי התנהגות חדשים ושונים בחייכם – אין לכם הרבה זמן לישון – אז אתם לא ישנים, אין לכם זמן לאכול באופן מסודר מזון בריא – אז אתם אוכלים ג'אנק פוד, אין לכם זמן לטפל בעצמכם כמו שצריך – אז אתם מזניחים את מריחת המשחות ונטילת התרופות, שלא לדבר על השמירה על ההיגיינה הבסיסית הכוללת מקלחת והחלפת בגדים, שגם לה, בתקופות לחוצות במיוחד, לא ממש יש לכם זמן או ראש. לכן, הטיפ הראשון שלנו יתמקד בניסיון לשמור על השגרה הקבועה שלכם ככל האפשר. ברור לנו שעכשיו אתם אומרים "כןכן, קל לכם להגיד, אבל הרבה יותר קשה לעשות!". אז נכון, ברור שלדבר הרבה יותר קל מלעשות, ונכון שתקופת בחינות היא תקופה לחוצה יותר מהרגיל, אבל, אם תזכרו שעל הזנחה ושבירת השגרה שלכם כיום, תיאלצו לשלם בתקופה ארוכה של כאב, גירודים וסבל, אולי יהיה לכם קל יותר לפחות לנסות לשמור על שגרה מסוימת.

 

ידע הוא כוח

נכון, תקופת הבחינות הלחוצה היא לא בדיוק הזמן המתאים לרכוש ידע נוסף בנוגע לפסוריאזיס, ולכן, הטיפ שלנו נוגע יותר להתנהלות הכללית שלכם עם המחלה. כשיש לכם ידע רב ומידע נגיש אתם פחות נלחצים מתופעה זו או אחרת. זה נכון בנוגע לכל דבר, ובמיוחד נכון לגבי מחלות שונות, שבראשן הפסוריאזיס.

אל תתביישו לבקש עזרה

אנחנו יודעים שקשה לכם לבקש עזרה, וזה בסדר, כי כולנו כאלה. אבל, לפחות, כשמציעים לכם עזרה (למשל, בלימודים משותפים לבחינה או בהשלמת החומר), אל תדחו אותה מתוך גאווה או ביישנות. כולנו זקוקים לעזרה מידי פעם, ואם על כף המאזניים מונחות גאווה מול התלקחות חריפה של פסוריאזיס, לנו אין בכלל ספק במה אנחנו בוחרים…

הקדישו תשומת לב למצבכם הנפשי

אנחנו לא עוצרים כל יום ושואלים את עצמנו "איך אתה מרגיש?" "את בלחץ כרגע?" ובימים כתיקונם זה אפילו עשוי לעבוד. אבל בתקופות מועדות לפורענות כמו תקופת בחינות, חשוב לעצור לרגע, לברר את המצב הרגשי שלכם, ואם הוא סבבה – להמשיך. אם הוא לא – לפנות לקבלת עזרה, זאת, מאחר ואחוז גבוה מהחולים בפסוריאזיס סובלים גם מדיכאון זמני או מתמשך. מה, שכאמור, מכניס אותם למעגל קסמים שכמעט בלתי אפשרי לפרוץ אותו.

שתפו את הכתבה עם החברים
אור פרנקו
ניצן מצליח
הדיה לינדנבאום
ליב רפאל
גל טייטלבאום
יפעת עגיב
נועם גולדשטין
סתיו גרינהאוס
דניאל לוריא
אדמונד חיימוב
אביה ריימן
יעל שר